luni, 2 septembrie 2013

Ziua limbii romane

Am vazut ca a fost instituita o noua sarbatoare pe 31 august in Romania, Ziua Limbii Romane. Probabil ca s-au mai gandit ce alta sarbatoare sa mai creeze, dar cred ca de data asta initiativa a fost una foarte buna.

Eu, mai ales traind aici, vad cat de importanta este pastrarea limbii romane. Vorbim cat putem de mult in limba romana cu fetita noastra, chiar daca ea vorbeste in engleza mai mult decat in limba romana, dar insistam in continuare, iar rezultatele se vad si o sa se vada in continuare.

Ii dam si desene animate in limba romana de pe YouTube. Ne uitam pe site-urile de desene animate romanesti sa vedem ce se mai da pe acolo si le cautam pe internet. Ii plac foarte mult. Am ales sa-i dam ce se difuzeaza pe Minimax pentru ca sunt mult mai potrivite pentru varsta ei. Cele de pe Cartoon Network sunt mai mult pentru copii de la 10 ani in sus.

Aici e foarte dificil pentru un copil sa invete limba romana, mai ales ca nu sunt multi romani in Vancouver, deci comunitatea este mica. In comunitatile mari, cum sunt cele de indieni sau chinezi, nu este nici o problema sa inveti limba proprie.

Aici, in strainatate, iti dai seama mult mai mult cat inseamna pastrarea identitatii nationale, pentru ca asta te face unic si special pana la urma. Nu luati ca atare limba romana, pastrati-o pentru ca este cel mai important instrument al identitatii nationale.

De cand eram in Romania am observat ca se folosesc foarte multe englezisme in limba romana. Am vrut sa am acces, acum cateva luni, la posturi de televiziune on-line prin Seenow. Am sperat ca o sa pot vedea posturi de desene animate pentru fetita mea.

Nu a fost cazul. Probabil ca respectiva platforma este mai mult pentru Romania, nu si pentru restul lumii. Am avut o serie de e-mail-uri cu cei de acolo si am observat ca ei se refereau la "content-ul platformei", nu la "continutul platformei". Efectiv ma zgaria pe retina cand citeam e-mail-urile de la firma respectiva.

De aceea spun inca o data ca este importanta pastrarea limbii romane si perpetuarea limbii romane, mai ales in comunitatile din strainatate, fie cele din Europa sau din lume, precum si in cele din jurul Romaniei.

Un comentariu:

  1. In diferite regiuni ale Romaniei, si nu numai, sunt prezente interferente din diferite limbi din cauza massmedia. Spre exemplu, in Moldova, multi mai multi au insusit limba rusa dupa ce s-au inmultit numarul de canale TV rusesti. Ei bine ca putini din ei stiu sa si citeasca si sa scrie bine in rusa. Au deprins-o de dragul TVului.

    RăspundețiȘtergere