joi, 17 septembrie 2009

Capitala vs. provincia

Vorbeam cu o colega azi la servici despre est-europeni. Ea e din Anglia si a venit aici prin anii '70. Spunea ca est-europenii sunt inteligenti, prind repede, iar acum orice sofer de autobuz pe care-l auzi acolo are accent est-european. M-a intrebat si pe mine ce am facut acolo. I-am spus "chestii" (stuff). Stia ca nu vreau sa spun ce am fost acolo, dar nu a insistat. Spunea ca daca vreau sa fac ceva, nu o sa am probleme pentru ca sunt din estul Europei.

Chiar am intrebat-o de ce in Anglia se plang englezii ca est-europenii le fura joburile. Ea spunea ca probabil asta este mai mult in partea de sud, in zona Londrei mai ales pentru ca londonezii mereu i-au privit pe cei din nord de sus si sunt mai izolationisti de felul lor. I-am zis ca in Romania cei din Bucuresti ii considera pe cei din Moldova prosti din cauza accentului pe care-l au. Ea mi-a zis ca la fel fac si londonezii cu cei din Liverpool, de unde este ea. Sunt multe orgolii locale si in Anglia, la fel ca in Romania.

Mi-a mai zis ca est-europenii sunt muncitori si oameni obisnuiti pentru ca vin cu o situatie mai proasta, la una mai buna si de aceea sunt bine priviti peste tot. Chiar spunea ca in Anglia ar trebui sa vina mai multi est-europeni, pentru ca si ea are prietene din diverse tari din estul Europei. Povestea ca are doua prietene din Cehia, una din Praga, iar alta din oras, iar aia din Praga o trata pe cealalta cam de sus. Deci in multe tari din Europa, cei din capitala ii trateaza pe cei din provincie cam de sus, iar asta nu stiu daca e bine.

Am inceput sa vorbim apoi despre canadieni, mai ales cei din Vancouver, pe care ea ii gaseste enervanti. Nu stiu cat e de adevarat. Pana la urma e vorba de o experienta personala. Poate o fi valabil in cazul celor batrani, pentru ca nu am vazut asta la cei tineri. M-a intrebat daca imi place aici si i-am zis ca da, ceea ce e 100% adevarat. I-am zis ca nu-i inteleg pe unii romani, care dupa ce stau aici, se bucura de avantajele oferite de Canada, dar injura Canada ori de cate ori au ocazia. I-am zis ca parerea mea este sa se duca acasa, daca nu le place aici si a fost de acord. Explicatia ei pentru atitudinea asta a fost ca probabil cei care sunt de mai mult timp aici vor sa uite ce au lasat in urma si tocmai de aceea se comporta asa. Asa fac si multi englezi, imi spunea ea, care au venit aici de mult timp. Mai ales cei din zona Londrei care au venit din zone sarace si s-au realizat aici, pentru ca, spunea, ea nu a venit aici de la mai putin, ci de la aceeasi situatie pe care o avea acolo, pe cand cei din Londra au venit de la mai putin la mai bine. Daca ar fi sa caracterizez intr-un singur cuvant atitudinea romanilor care injura Canada de zor (nu sunt unul din aia) ar fi parvenire. Poate suna dur, dar alt cuvant mai potrivit nu am gasit. Multi dintre ei au muncit si, prin meritele lor, au ajuns ce au ajuns, dar sa-i privesti cu o anumita superioritate pe cei care au venit aici sau au de gand sa vina mi se pare total gresit. In plus, de ce sa injuri o tara care ti-a oferit oportunitati, iar tu le-ai valorificat ? Cred ca de aceea romanii nu sunt uniti aici, pentru ca tot timpul, intre ei, incearca sa para ceea ce nu sunt de fapt si, unii dintre ei, se lauda cu ce blanuri din Germania au mai cumparat sau in ce excursii au mai fost, etc., ca sa para mai cu mot decat cei cu care vorbesc. Si mai vorbesc si afectat. E ridicol.

Colega mea imi spunea ca fiul ei e acum in Anglia si are vreo 20 si ceva de ani, dar e mandra de el ca este canadian, e mandra de el ca-si iubeste tara, Canada, dar a ales sa munceasca in Anglia. Mi-a zis ca fiul ei are o multime de prieteni est-europeni. Amandoi am fost de acord ca tara asta, Canada, este unul din locurile cele mai potrivite sa fii acum in timpul recesiunii, pentru ca a rezistat bine din cauza sistemului bancar foarte puternic si bine pus la punct. Chiar si in niste articole de pe internet am gasit un clasament al celor mai puternice banci din lume si pe primul loc erau cele canadiene, urmate pe locul 2 de cele din Suedia, Luxemburg, Australia, Danemarca, Olanda, iar pe locul 3 erau bancile din Belgia, Noua Zeelanda, Irlanda si Malta. Statele Unite ale Americii erau pe locul 40, iar Zimbabwe pe locul 122. Rezultatele astea au fost facute publice de World Economic Forum in raportul sau asupra competitivitatii globale. Potrivit acestui raport 12000 de presedinti de corporatii din intreaga lume au clasificat bancile mondiale pe o scara de la 1 la 7, iar Canada a primit cel mai mare scor 6,8. Ceea ce e de admirat. Nu stiu unde e Romania in clasamentul ala. Nu am reusit sa gasesc nici o informatie.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu